Részben az egész | Baranyay András kiállítása  

 

„…a rész­let az egész­re utal, s egyet­len csepp föl­idé­zi a ten­gert.”

 

A ki­ál­lí­tás címét ez a Ba­ra­nyay And­rás kéz­ira­tá­ból szár­ma­zó idé­zet ih­let­te, amely a ki­vá­gásról, mint al­ko­tói mód­szer­ről szól. A mű­vész sze­rint a rész­let „…al­kal­mas a va­ló­ság il­lú­zi­ó­já­nak fel­kel­té­sé­re, az élet pil­la­nat­nyi lát­vá­nya­i­nak, mozgó vol­tá­nak ér­zé­kel­te­té­sé­re, eset­le­ges­sé­get, be­fe­je­zet­len­sé­get fe­jez­het ki. El­rejt elő­lünk dol­go­kat, me­lyek lé­te­zé­sét csak sejt­het­jük, s ez a bi­zony­ta­lan­ság nyug­ta­la­ní­tó­lag hat. Vi­szont a lé­nyeg­te­len el­ha­gyá­sá­val, a fö­lös­le­ges ele­mek le­vá­gá­sá­val a tö­mö­rí­tés­nek és a ki­eme­lés­nek ha­tá­sos mód­sze­ré­vé vál­hat, amely­ben – mint­egy esszen­ci­á­ba sű­rít­ve – je­le­nik meg a lé­nyeg…”

A ki­ál­lí­tás a leg­ko­ráb­bi fest­mé­nyek­től és gra­fi­kák­tól in­dul­va be­mu­tat­ja a tel­jes élet­mű ke­reszt­met­sze­tét. Te­ma­ti­ku­san és hoz­zá­ve­tő­le­ges idő­rend­ben vo­nul­tat­ja fel a mun­ká­kat.

Ba­ra­nyay mű­vé­szi ér­dek­lő­dé­sé­nek fó­ku­szá­ban az em­be­ri test állt: saját tes­tét hasz­nál­ta az ön­arc­ké­pek és kezek áb­rá­zo­lá­sá­nak hosszú so­rá­ban, a ba­rá­tok teste pél­dá­ul a Há­zas­pá­rok, Hát­ké­pek, Kéz­fo­gá­sok és Már­ffy lá­nyok so­ro­za­tok­ban pedig le­he­tő­sé­get adott szá­má­ra meg­fi­gyel­ni a saját test­től el­té­rő for­má­kat.

Kü­lön­le­ges he­lyet fog­lal el a – ki­ál­lí­tás­ban és az élet­mű­ben egy­aránt – a Ba­ra­nyay egyet­len kí­sér­le­ti film­jét be­mu­ta­tó, Ön­arc­kép Jane Mor­risszal című mű­tárgy­együt­tes.

Ba­ra­nyay And­rás élet­mű­ve a kor­társ ma­gyar kép­ző­mű­vé­szet meg­ha­tá­ro­zó, sőt klasszi­kus mond­ha­tó fe­je­ze­te, ugyan­ak­kor a szé­le­sebb mű­vé­szet­ked­ve­lő kö­zön­ség szá­má­ra ke­vés­bé köz­is­mert. Mű­vé­sze­te sa­já­tos, vi­zu­á­lis pár­be­széd olyan fi­lo­zó­fu­sok­kal, ze­ne­szer­zők­kel, írók­kal, mint Ki­er­ke­ga­ard, Erik Satie vagy Tan­do­ri Dezső. Mind­ez az Ipar­terv-cso­port egyik leg­in­kább egye­di ki­fe­je­zés­mó­dot hasz­ná­ló al­ko­tó­já­vá tette. A 2016-ban el­hunyt Kos­suth-díjas mű­vész át­fo­gó élet­mű-ki­ál­lí­tá­sán szá­mos al­ko­tó­tár­sat, ba­rá­tot és ta­nít­ványt is meg­szó­lal­ta­tunk in­ter­júk révén, me­lyek­ből vi­lá­gos­sá válik, hogy a Ba­ra­nyay­val való sze­mé­lyes ba­rát­sá­guk, vagy akár a ta­lál­ko­zá­suk lé­nye­ges vi­szo­nyí­tá­si pon­tot je­lent szá­muk­ra a saját pá­lyá­ju­kon.

A Ba­ra­nyay And­rás mű­vé­sze­tét be­mu­ta­tó ki­ál­lí­tás a 125 éves Mű­csar­nok és a 30 éves fenn­ál­lá­sát ün­nep­lő Mis­si­onArt Ga­lé­ria közös ren­de­zé­sé­ben jött létre.

 

Pár­hu­za­mo­san a Mis­si­onArt Ga­lé­ri­á­ban Ba­ra­nyay And­rás és Tan­do­ri Dezső al­ko­tó ba­rát­sá­gát be­mu­ta­tó ki­ál­lí­tás lát­ha­tó.  

Kon­koly Gyula meg­nyi­tó szö­ve­ge


Kap­cso­ló­dó mű­vé­sze­ti fog­lal­ko­zá­sok osz­tá­lyok­nak

 

Vir­tu­á­lis séta

Rész­ben az egész | Ba­ra­nyay And­rás ki­ál­lí­tá­sa

Rész­ben az egész | Ba­ra­nyay And­rás ki­ál­lí­tá­sa

Part­ne­rek

2021. október 6. - december 5.

Műcsarnok

Jegyek
2021. augusztus 27. - október 17.
Előző kiállítás

Színtér, álomtér | Simon Endre kiállítása

2021. október 13. - november 28.
Következő kiállítás

Az esetlegesség rétegei | Pilinszky János fényképei