A STUDIOLO
Az esztergomi királyi palota freskóinak kutatása és restaurálása különleges eredményeket hozott, melyek egy csapásra világhírűvé tették az itt található, Magyarországon egyetlen Studiolót, az egyetlen épen megmaradt, jelentős reneszánsz falképet, az „Erények”-et. Ennek a „feltárásnak”, az előző beavatkozások eltávolításának köszönhetően elénk tárult az eredeti mű, annak hihetetlen kvalitása. A most folyó munka során azonosították az itt dolgozó kutatók a reneszánsz egyik legnagyobb mesterének keze nyomát. Olyan felfedezésre jutottak, amely hazánk, de egész Európa művészettörténetében is páratlan.
„Ma a részleges észszerű magyarázatok korában élünk. Nem hiszünk sem a transzcendencia, sem az ideológia által egyesített Európában. De a múlt annyit azért jelez, hogy a fordulat lehetséges: hátha eljöhet, létezhet olyan világ, amelyben szerepe van az erénynek…” – mondta Granasztói György történészprofesszor, az Atelier francia-magyar doktori iskola alapítója, aki hitt az esztergomi „Erények”-ben és hitt a kutatásban, a restaurálásban, amely most a vége felé közeledik.
A Studiolo, amely valahol az „Akadémia” és a „Múzeum” bölcsője, különleges értékünk, egyedi egész Európában, és ahogy nevéből is következtethetünk, legközelebb a „studium”-hoz kapcsolódik, de definíciója szorosan függ a helyzetétől vagy a funkciójától is, leginkább a könyvtár, archívum vagy kincstárszoba egyvelegével határozható meg. Az esztergomi könyvtáregyüttesből mára ugyan csak fémcsonkok maradtak a helyszínen, de a Studiolo különleges, a világegyetemet összefoglaló (zodiákus, csillagjegyek) falképegyüttese az emberi gondolkodás és tudomány megszemélyesítője. A loggia alatt, a valamikori azurit kék reneszánsz táj előtt egykor aranyozott hajú, könnyed női alakok állnak örökérvényűen, az emberiség egyetemes erkölcsi tanításait hirdetve.
Wierdl Zsuzsanna