Byhon Győző az elmúlt másfél évtized során nagy gonddal fejlesztette ki művészi technikáját. Mivel táj- és városábrázolásaihoz a teljes rálátást választotta nézőpontjául, a kompozíció-tervezéshez – az alkotói fantázián túl – felhasználja korunk legmodernebb eszközeit is, így a digitális kamerát, a komputer és az internet kínálta lehetőségeket, valamint a drónt. Aviatikusnak is nevezhető képei a légifotózásra emlékeztetnek, ahol a kultúrtáj, a települések, utak, szántók rendszere kétdimenziós térképpé absztrahálja a földfelszínt. Az absztrakt expresszionizmushoz közel álló, de többnyire valós tájakat, városokat ábrázoló alkotásai valójában nem nonfiguratívak, hanem nagyon is mimetikusak, és a közéleti vonatkozásokat sem nélkülözik.
A városok – a néhány ezer éves emberi civilizáció termékei – átalakítják és uralmuk alá hajtják környezetüket. Maguk is organizmus módjára állandóan változó, növekvő és pusztuló fagocitaként viselkednek. Byhon számára az urbanizáció Janus-arcú jelenség: egyfelől a városodás az emberi társadalom legmagasabban szervezett kulturális folyamata, másfelől az érintetlen natura beépítése óhatatlanul felidézi az „elveszett Paradicsom” képzetét is.
Korunk civilizációs, ökológiai és háborús krízisei markáns nyomot hagynak az anyaföldön, legyen az aszály, sebtiben felhúzott menekülttábor, terrorista robbantás egy nagyvárosban, vagy kíméletlen háborús pusztítások a Közel-Keleten. A most bemutatott képek a híradókból nap mint nap ránk törő, aktuális eseményeknek is mementót állítanak.
Kurátor: Rockenbauer Zoltán
Byhon Győző a gyermekkorában Berecz Andrásnál megkezdett tanulmányait 1979-től a Bessenyei György Tanárképző Főiskolán folytatta. Diploma után, 1984–1986 között Klimó Károly irányítása alatt tanult a Magyar Képzőművészeti Főiskolán, majd 1988-ban Adolf Frohner képzőművésztől meghívást kapott Bécsbe, az Angewandte Kunst művészeti akadémiára. Festészetére kezdetben a fauve-os, expresszionista stílusban készült aktok túlsúlya volt jellemző, az ezredforduló idején groteszk sorozatot készített politikusportrékból. 2006-tól leginkább madártávlatból festett városképek születnek ecsetje alatt. Az elmúlt évtizedben készült képeinek faktúráját a legkülönbözőbb anyagok felhasználásával „építi”, formálja reliefszerűvé. Tagja a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének, a Fiatal Művészek Stúdiójának és a Magyar Festők Társaságának. Szentendrén él és alkot.
Egy időben - Stúdiólátogatások
Bánföldi Zoltán | Bérczi Zsófia | Byhon Győző | Fülöp Gábor | Gergely Réka | Pataki Tibor | Rizmayer Péter | Soós Nóra | Tenk László
MŰCSARNOK | 2020. október 28. - 2021. február 14.
https://www.facebook.com/events/673357846635230
virtuális megnyitó: https://youtu.be/wUFJdSLw8Xs