FERENCZY NOÉMI DÍJAS TEXTIL- ÉS GRAFIKUSMűVÉSZ
Megnyitó személy:
NAGY Dénes matematikus, kutató professzor (Melbourne)
Közreműködik: LOVÁSZ Irén
PROGRAMOK
Múzeumi Beszélgetések:
Február 13., kedd 17 órakor
A csend az alkotás közege - KÓKAY Krisztina művészetéről
A beszélgetés résztvevői: CSOMAY Zsófia építész, DETRE Villő belsőépítész, DVORSZKY Hedvig művészettörténész, KERNÁCS Gabriella művészettörténész, NAGY Dénes matematikus
Március 4., vasárnap 11 órakor
Osztálytalálkozó
A beszélgetés résztvevői: A legendás IV. B, BIKÁCSI Daniella, KECSKÉS Ágnes, Kő Pál, OLÁH Éva, OLÁH János
A kiállítás támogatói: OKM, Budapest Főváros, RICOH, Esztergom Város Önkormányzata, Pénznyomda Zrt., Esztergomi Művészek Céhe
Bár festőnek készültem, és a színeket szerettem, nagyon nehezen, de rátaláltam arra a formára, amellyel elérem azt, amit akarok. A vonal hosszúsága, erőssége hordozza a jelentést. Ami bennem hangosan szól, az kívül halkan jelentkezik. Nem kiabálni kell, hanem valamilyen más erővel közvetíteni, halkan, de figyelemfelkeltően, ahogy senki más. Ahogy a fény terjed. (KÓKAY Krisztina)
"A FERENCZY Noémi díjas textil- és grafikusművész KÓKAY Krisztina pályára lépésének ideje egybeesett a magyar textilművészet legendás, 1968-as ERNST Múzeumbeli Textilfalikép '68 kiállításával, a nagy áttöréssel, s ennek folytatásával, a szombathelyi biennálék megindulásával. Az akkori lehetőségek ugyan a klasszikus gobelint és a festett-nyomott textilt olykor csak megtűrték, máskor éppen ki is rekesztették a biennálékról. Mégis sikerült állandó fórumot teremteni magának. KÓKAY egy szál ceruzájával és papírjával kezében művész lett és maradt, a grafika felé fordulva őrizte meg magát - textilművésznek." (ABA-NOVÁK Judit)
A tradicionális, a klasszikus gobelin mellett jelentős szerepet kapnak munkásságában a textil-képek, és mindezeken túl a textilművészeti munkálkodással egyenrangú, azonos jelentőségű alkotóterületté bontakozott a grafikai, a grafikusi műteremtés.
Grafikáin az absztrakció líraisága és a szürreális látomás álomszerűsége vív egymással harcot, vagy talán inkább kapcsolódik harmóniát teremtve egymásba; oldottság és szerkesztettség tünékenységei, keménységek és lágyságok, éles és puha formák alkotnak olyan egységet, amelynek megbontásai is rendszeralkotó elemmé szintetizálódnak. A rajzok hatása, nagy méretű textilekre festve vagy szőve, felerősödik, gazdagodik, nagy teret igényelnek, ugyanakkor megtartják intimitásukat, és lenyűgöző egyéni hatást keltenek.
2007. január-februárjában KÓKAY Krisztina nagyszerű életművéből mutat be az ERNST Múzeum egy válogatást, mely elsősorban grafikákból és textilekből áll össze. Az érdeklődők megtekinthetik KÓKAY méltán ismertté vált piramis-sorozatát is. Látható lesz a lenvászonra festett Palást I. is, melynek formáját egy szöveg alkotja. Elsőként az Ómagyar Mária-siralom, majd Erdélyi Zsuzsanna gyűjtéséből archaikus népi imádságok némelyike, ezt követik BALASSI Bálint és MÁRAI Sándor versei.
"Nem elég hallgatni. Tudni kell, halálos pontossággal, mi az, amiről hallgatunk."
(MÁRAI Sándor)