Körösényi Tamás

A művészet él!

Kurátor: Forián Szabó Noémi Körösényi Tamás (1953-2010) Munkácsy Mihály-díjas szobrászművész és habilitált egyetemi tanár a kortárs szobrászatról való gondolkodás megújítója. A kiállítás címe, Körösényi Kassákra utaló mondata nemcsak a művészet régóta regisztrált meghasonlására, önmaga megkérdőjelezésére, azaz a „Vége a művészetnek?” kérdésre adott válasz, hanem egy több évtizedes alkotói és oktatói gyakorlatból eredő művészeti hitvallás, manifesztum is. Születésének 60. évfordulója alkalmából alkotói életművét a Műcsarnok mutatja be.

Körösényi Tamás 1953-ban született Budapesten. 1976-ban diplomázott a Magyar Képzőművészeti Főiskola szobrász szakán, majd 1982-83-ban a bécsi Képzőművészeti Akadémián Bruno Gironcoli osztályán tanult. 1987-től 1993-ig a budapesti Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola, 1990-től a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanára, 1999-től a Magyar Képzőművészeti Egyetem Szobrász Tanszékének vezetője, 2001-től a Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájának témavezetője volt.
1976-tól kezdve művei rendszeresen szerepelnek hazai és külföldi kiállításokon, és számos hazai és külföldi közgyűjteményben láthatók.

Alkotói életművében mindig klasszikus szobrászati problémák állnak a középpontban, de mindig aktuális művészeti kérdésekből kiindulva, szellemes, gyakran humoros koncepció keretében. Az életművet meghatározó konceptuális szemlélet a kezdetekben, a 70-es években figuratív szobrászatot és műtárgy együtteseket hozott létre, 1983-tól azonban egy olyan absztrakt formavilágot fedezett fel, ami a geometrikus és az organikus formák határterületeiről származik, és ami megteremtette Körösényi összetéveszthetetlen stílusát. Ezt az absztrakt szobrász-nyelvet is olyan koncepció szervezi, és olyan összetett jelentésszerkezet jellemzi, amit a klasszikus módszerek, a radikális újítások és a mindig igényes kivitelezés egyszerre köt a klasszikus avantgárdhoz és a szobrászat több évezredes történetéhez. Ezek a művek többnyire vasvázra épített, papírpépből vagy poliészterből mintázott, élénk színűre festett szobrok. Az egyes darabok rendszerbe épülnek, együtt sorozatokat alkotnak, a sorozatok pedig rendszerint összefüggnek egymással. Pedagógusként szuggesztív személyisége, kiváló szakmai tudása, nyitottsága, szervezőkészsége tanítványok generációi felé közvetített olyan mintákat, elveket és módszereket, amelyek a kortárs magyar szobrászatban és művészeti oktatásban jelenlévők és példaadók. A brit YBA bemutatkozásával egy időben lépett színre tanítványainak az a csoportja, akik egymással szellemi közösséget vállalva kamatoztatták a Mester által képviselt konceptualizmus örökségét, és járultak hozzá a hazai kortárs szobrászat megújításához.

2013. június 28. (péntek), 18 óra
Kortárs zenei program:
Szabó Dániel cimbalomművész koncertje

Lendvay Kamilló: Disposizioni
Kurtág György: Szálkák
Szabó Dániel: Improvizációk moldvai dallamokra
Kurtág György: Hommage à Berényi Ferenc 70
Hollós Máté: Toccata Lirica

Belépő: 900 Ft
2013. június 13. - szeptember 15.

Műcsarnok

Jegyek
2013. június 5. - július 14.
Előző kiállítás

David Černý

2013. június 22. - augusztus 18.
Következő kiállítás

Jakatics-Szabó Veronika