Kurátor: Angel Judit A kiállítás a Sprüth Magers Berlin London galériával együttműködésben jött létre.
A több mint harminc évig együtt dolgozó világhírű svájci alkotópáros, Peter Fischli (1952–) és David Weiss (1946–2012) művészete mindennapjaink rejtett poétikájából táplálkozik. A fotó, a film, a művészkönyv, a szobrászat és a multimédia-installáció műfajait ötvöző alkotásaik sokszor banális tárgyak, jelenségek művészeti közegbe való emelésével reflektálnak világunk esendőségére, veszélyeztetettségére, vagy csak egyszerűen rávilágítanak kimeríthetetlen szépségére. 2006-ban, a londoni Frieze-nak adott interjúban Peter Fischli így nyilatkozott: „Mi ki akarjuk emelni a tárgyakat kontextusukból, azért, hogy máshova helyezzük őket, anélkül, hogy megtagadnánk eredetüket. Elveszünk, de vissza is adunk." Első közös művük, a Virslisorozat (1979) fotóin felvágottakból és kartondíszletekből komponált miniatűr jelenetek (szőnyegüzleti szemle, baleset, tűz) láthatók. A dolgok ily módon történő humoros-ironikus megváltoztatásával ellentétben a 3000 színes diából álló Látható világ (1986–2001) a művészi beavatkozás teljes hiányával ejti zavarba a nézőket. Hiszen Fischli és Weiss is „csak” olyan képeket készítettek a világ szinte minden tájáról, mint bármelyik turista. Ugyanakkor ezek a közhelyesen gyönyörű képek a művészet kontextusába kerülve, ha ideiglenesen is, de visszanyerik egyediségüket. Másik kedvenc módszerük a mindennapi tárgyak, térberendezések poliuretánból, kézimunkával történő pontos leképezése, ezzel is a világ dolgaira való rácsodálkozás örömét, a mindennapok újrafelfedezésének lehetőségét felkínálva befogadóiknak. Fischli és Weiss művészetének kulcsa a mély humanizmus, mellyel a művészet és élet dolgait kezelik. Tabudöntésük korántsem dühödt vagy fellengzős, náluk az irónia szerény őszinteséggel, a gondolat élessége empátiával párosul.
A budapesti válogatás munkásságuk egyik korai szakaszát idézi fel, olyan, immár klasszikus műveken keresztül, mint az Egyensúly / Egy csendes délután (1984-85) című fotósorozat és az általa inspirált videó, A dolgok menete (1987), melynek népszerűsége azóta is töretlen, messze túllépve a művészet hagyományos határain. Míg a fotók invenciózus, a gravitációval dacolni látszó, antropomorf tárgyegyütteseikkel ragadnak meg, addig a film elkápráztató, tárgyak, fizikai és kémiai folyamatok vezérelte láncreakció élményét nyújtja. A kiállítás ideje alatt az érdeklődők megtekinthetik még a művészpáros két korai filmjét, a művészet világát parodizáló A legkisebb ellenállást (1981) és a kettőjük barátságáról, a művészet és az élet összefonódásáról szóló A helyes út címűt is (1983).
Peter Fischli és David Weiss művei a világ rangos művészeti intézményeiben láthatóak: egyéni kiállításaik voltak például a zürichi Kunsthausban, a londoni Tate Modernben, a kölni Ludwig Múzeumban, a minneapolisi Walker Art Centerben és a párizsi Pompidou-központban. Kétszer képviselték Svájcot a Velencei Biennálén, 2003-ban elnyerték az Aranyoroszlán díjat. Ugyancsak két alkalommal, 1987-ben és 1997-ben szerepeltek a Kasseli Documentán. Műveik többet között megtalálhatók a Tate Modern, a Guggenheim és a Hamburger Bahnhof gyűjteményeiben is.
Támogatók: Emberi Erőforrások Minisztériuma, Nemzeti Kulturális Alap