Marina Abramović: Az üresség nyolc leckéje

Kurátor: Boros Lili A Műcsarnok új projektgalériájában, az idén kialakított Mélycsarnokban mutatjuk be Marina Abramović Az üresség nyolc leckéje happy enddel (8 Lessons on Emptiness with a Happy End) című videóinstallációját.
Ez a 2008-as mű, amivel elsőként a genfi Galerie Guy Bärtschi -ban találkozhatott a közönség, a kortárs médiában megjelenített erőszak témájával foglalkozik. A Laoszban forgatott ötcsatornás installáció egy hosszú fríz elrendezését követi: a középső képernyőt két függőleges és két vízszintes helyzetben levő képernyő veszi közre. A videókban a háború archetipikus jelenetei és természeti képek váltakoznak. A háborút ábrázoló jelenetek a televízió és a videójátékok képeire utalnak, míg a természeti képeken vízesés, sziget és egy Lélekfa látható, melyek a laoszi spirituális életre vonatkoznak. A háborús jelenetekben gyerekek, illetve Marina Abramović is szerepel, ezzel is a részvét és a felelősség érzetét erősítve. A mű címe az üresség hagyományos buddhista fogalmára utal, amikor is a szellem kiüresítése teszi lehetővé, hogy egy másik tudatállapotba kerüljünk, ami jelen esetben a befogadás aktusa révén történő megtisztulás elérését jelenti.
Az 8 Lessons on Emptiness with a Happy End című videó eszmeiségében különbözik a legtöbb, általában ellentétes minőségekkel dolgozó politikai-aktivista témájú kortárs műalkotástól. E munkájában Marina Abramović részvétre szólít fel, elítéli az erőszakot és annak reprezentációját, és felajánlja a megváltás lehetőségét.
A budapesti bemutató különlegessége még, hogy megtekinthető – a művész és egy genfi galéria jóvoltából – a laoszi projekthez készített eredeti rajzokból néhány darab, valamint a forgatás helyszínéül szolgáló ház makettje is.

A belgrádi születésű, ma New Yorkban élő világhírű képzőművész, Marina Abramović a hetvenes évek óta műveli a performansz műfaját. A „performansz nagymamája”, ahogyan magát nevezi, nemrég intézetet is alapított ennek oktatására és megőrzésére. Különös gondot fordít alkotásai befogadásának meghatározására, performanszainak dokumentálására, valamint műveinek újra előadására. Művészetében a test egyszerre szubjektum és objektum, ezért gyakran jut el saját testének határaihoz. Performanszai során a kiüresítés és átalakítás technikáit használja annak érdekében, hogy a létezés magasabb szintjének eléréséhez mind saját magában, mind a befogadó közönségben megteremtse a megfelelő feltételeket.
Élete leghosszabb perfomanszát a New York-i MoMA-ban tavaly megrendezett, igazi szenzációnak számító életmű-kiállításán tartotta, amikor a múzeum nyitvatartási idejében, két és fél hónapon keresztül egy asztalnál ülve várta a látogatókat, akik leülhettek vele szemben (The Artist Is Present).

A kiállításhoz kapcsolódó programjaink:

Filmvetítések
2012. március 21., szerda, 18 óra
Srdjan Dragojevic: Sebek
(Rane, szerb–német filmdráma, 103 perc, 1998)
A filmet bemutatja: Forgács Iván filmesztéta, filmtörténész

2012. március 28., szerda, 18 óra
Sam Peckinpah: Szalmakutyák
(Straw Dogs, amerikai thriller, 113 perc, 1971)
A filmet bemutatja: Mátyás Péter filmesztéta

2012. április 4., szerda, 18 óra
Kim Ki-duk: Az íj
(Hwal, dél-koreai–japán dráma, 90 perc, 2005)
A filmet bemutatja: Sári László tibetológus, író

2012. április 11., szerda, 18 óra
Szabó Ildikó: Gyerekgyilkosságok
(magyar filmdráma, 80 perc, 1993)
A filmet bemutatja: Szabó Ildikó filmrendező

Belépő: 800 Ft

Irodalmi programok:
A test című irodalmi esteken az erőszak, részvét, megváltás eseményeit járjuk körbe, a délszláv háború szörnyűségeitől a gyilkosság, a testi és lelki erőszak tapasztalataiig, gondolatokban és zenében.

Az estek a Szépírók Társaságával együttműködésben jöttek létre.

2012. március 29., csütörtök, 18 óra
A testről I.

Felolvasás és beszélgetés
Vendég: Balázs Attila
Zene: Vázsonyi János


2012. április 22. 18 óra
A testről II.

Vendég: Borbély Szilárd
Zene: Lantos Zoltán

Belépő: 500 Ft

Múzeumpedagógia- Virtuális valóság (Számítógépes drámajáték 10 éves kortól)
A Marina Abramovic kiállításához kapcsolódó múzeumpedagógiai foglalkozáson a számítógépes játékok előnyeiről és hátrányairól beszélgetünk. A résztvevők több csoportban egy új, számukra izgalmas virtuális játékot találnak ki, melyet térben és időben meg is valósítanak. A háromdimenziós játékokat kipróbálhatják, dramatizálhatják. Azonosulhatnak a szereplőkkel, szerepeket cserélhetnek, melyeket saját habitusuk szerint el is játszhatnak.
Közreműködik: Schopp Ildikó szociálpedagógus
Jelentkezés: Szabics Ágnes, aszabics@mucsarnok.hu
Részvételi díj: 250 Ft

A programban együttműködő partnerünk:
Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat


2012. március 20., kedd 15-17 óra
Vizuális tanártréning

Az internet és az agresszió Beszélgetés Marina Abramovic kiállításáról
Műcsarnok, előadóterem

Pszichodráma felnőtteknek
2012. március 25. és április 15., vasárnap, 16 óra
Az erőszakról

Vezeti: prof. dr. Erdélyi Ildikó pszichoanalitikus, pszichodráma pszichoterapeuta és Hevesi Judit pszichológus, pszichodráma-vezető
Előzetes bejelentkezés szükséges (telefon: 30/573-8362 vagy 460-7014)
A foglalkozások díja: 1300 Ft

Tárlatvezetés
2012. március 3., szombat, 16 óra
Boros Lili kurátor

2012. február 23. - április 29.

Mélycsarnok

Jegyek
2012. január 26. - március 25.
Előző kiállítás

Bernar Venet New York, Versailles, Budapest

2012. április 5. - április 22.
Következő kiállítás

Újragondolt hagyomány