Plastica Dreams SZOBRÁSZAT AZ INSTALLÁCIÓ UTÁN
A kiállítás kurátorai: Készmann József, Százados László és Gelencsér Rothman Éva "A kiállítás megkísérel átfogó képet adni arról a változásról, amely a 90-es évek közepétol kezdodoen végbement a magyar muvészeti színtéren a szobrászat mufajában. Az évtized derekától megjeleno új muvésznemzedék kevésbé látszik kötodni az avantgárd normákhoz és eloképekhez. A hazai vizuális környezet is gyökeres változásokon ment át: a muvészeti ágak és mufajok mediatizálódása, a kommersz mutípusok megjelenése a képzomuvészeten belül, az appropriáció és a fotorealizmus reneszánsza természetes hátteret biztosított egy új szemlélet kialakulásához. Az évtized utolsó éveitol kezdve az installáció-készítési hullám fokozatos csillapodása figyelheto meg, hogy a technikai médiumok eloretörésével párhuzamosan a muvészi gondolat ismét zártabb, feszesebb keretek közé álmodott muvekbe húzódjon vissza. Az installáció funkcionális nyitottsága, a muvészek számára biztosított szabadsága pedig a muvészet szocializációja, a lehetséges befogadók, a közönség felé történo nyitásnak adja át a helyét.
A kiállítás egyfelol dokumentálja az ´installáció utáni´ állapotot, másrészt rámutat azokra a sajátosságokra, amelyek ezt a változást eloidézték, illetve megjeleníti azokat a jellegzetes plasztikai problémákat, amelyek nóvumot hoztak a körplasztika világába (pl. a szobor látványának, képszeruségének felértékelodése, a nézetek megjelenése a tárgyi mivoltában meghatározott plasztikában, a biomorf formák beemelodése, a jelszeruségtol, a stilizációtól való elfordulás, az anyagok érzéki tulajdonságainak elotérbe kerülése, stb.).
A szobrászat mint mufaj átmeneti lappangása majd fókuszba kerülése fontos attitudváltást jelez: a kihagyás utáni kitunteto figyelem az elmélyült munkával karöltve a mufaj megújulásának lehetoségeihez vezethet el. A kiállítás megkísérli nyomon követni azt a folyamatot, amelyben a tárgyi meghatározottságától fokozatosan eloldódó objektek az installáció, vagy a mixed-média munkák korszakát követoen a muformálás lehetséges következo stádiuma felé teljesednek ki.
A Plastica Dreams másik érdekessége a muvek bemutatásának módjában van: a szobrok elhelyezésének strukturálisan szervezett látványa, a munkák különleges installálása a muvekkel történo újszeru kommunikáció lehetové tételét hivatott szolgálni. A Mucsarnok középso teremsora, valamint apszidiális bovítményei adnak helyet a kiállításnak.
A kiállítás muvészettörténeti jelentosége mellett látványos, a szakmai nyilvánosság mellett - kíséro programja révén - a szélesebb közönség számára is érdekes és szórakoztató esemény kíván lenni.
Résztvevo muvészek:
Baditz Gyula, Balikó Emese, Bartalus Ildikó, Bartalus Sándor, Borbély Gábor, Borsos Róbert, Csáki László, Csepregi Balázs, Dajko Tibor, Duronelly Balázs, Elod Ágnes, Eros Apolka, Eros Ágost Koppány, Farkas Zsófia, Fáskerti Zsófia, Ferenczi Róbert, Fülöp Gábor, -Péli Barna, Galbovy Attila, Gálhidy Péter, Hangay Eniko, Havas Bálint, Huszár Andrea, Király Vilmos, Kiss László László, Konecsny Emoke, Kontur András, Kotormán Norbert, Kovách Gergo, Körösényi Tamás, Kungl György, Medence csoport, Menasági Péter, Monori Sebestyén, Nagy Csaba, Oláh Katalin, Oláh Mátyás László, Oroszy Csaba, Pál Peto jános, Pertl Evetke, Roskó Gábor, Sallai Géza, Szabó Ádám, Szabó Dezso, Szanyi Borbála, Szász György, Szöllosi Géza, Till Attila, Türk Péter, Uglár Csaba, Waliczky Tamás, Zajtai Szabolc"