Nem helyettesíthető tárgyak / III. Képzőművészeti Nemzeti Szalon 2025

A ki­ál­lí­tás a Mű­csar­nok éven­te meg­ren­de­zett Nem­ze­ti Sza­lon­ja­i­nak so­rá­ban immár har­ma­dik al­ka­lom­mal mu­tat­ja be a hazai és ha­tá­ron túli ma­gyar kép­ző­mű­vé­szet előző öt évé­nek leg­fon­to­sabb tö­rek­vé­se­it, al­ko­tá­sa­it.

A tár­lat címe a kript­ovi­lág­ból köl­csön­zött ki­fe­je­zés, olyan vir­tu­á­lis tár­gyat je­lent, ame­lyet egye­di di­gi­tá­lis azo­no­sí­tó­val lát­nak el, de a ki­fe­je­zés a maga mo­der­nül le­le­mé­nyes mód­ján meg­ra­gad va­la­mit a kép­ző­mű­vé­szet lé­nye­gé­ből.

Túl­zás-e azt ál­lí­ta­ni, hogy a vir­tu­a­li­tás­ba lö­kött tár­gyi világ – hát­te­ré­ben az em­be­ri elme ta­lá­lé­kony­sá­gá­val – a maga meg­fog­ha­tat­lan tel­jes­sé­gé­ben élő anyag­ként mű­kö­dik? Izzó, sis­ter­gő, hul­lám­zó tu­dat­ként, amely, védve ön­ma­gát, elemi erő­vel ref­lek­tál a fi­zi­kai va­ló­ság, a ha­gyo­má­nya­i­ból táp­lál­ko­zó humán kul­tú­ra kér­dé­se­i­re. Anyag? Anya­gon túli va­ló­ság? Tra­dí­ció? Duns Sco­tus kö­zép­ko­ri teo­ló­gus vir­tu­a­li­tás-fo­gal­ma? A mű­vé­szet ha­gyo­má­nyos for­mái? Di­gi­tá­lis esz­kö­zök­kel lét­re­ho­zott mű­vé­szi sza­bad­ság? Ön­azo­nos­ság? Vir­tu­á­lis iden­ti­tás? S ha már itt tar­tunk: a di­gi­tá­lis művek kor­lá­tok nél­kü­li sok­szo­ro­sít­ha­tó­sá­ga a tár­gyi­a­sult mű­vé­szi ob­jek­tum meg­is­mé­tel­he­tet­len­sé­gé­vel szem­ben?

Non-fun­gib­le token.

Nem he­lyet­te­sít­he­tő tárgy.

Ha a ki­fe­je­zést a di­gi­tá­lis je­len­ből vissza­te­kint­ve, nem csu­pán mos­ta­ni he­lyén, de ha­gyo­má­nyos ér­tel­mé­ben szem­lél­jük, bi­zarr módon ér­vé­nyes­sé válik a kép­ző­mű­vé­szet egé­szé­re. Vir­tu­á­lis me­ta­mor­fó­zi­sá­nak je­len­ko­ri le­le­mé­nyes­sé­ge meg­ra­gad va­la­mit a mű­vé­szet di­gi­ta­li­zá­ció előt­ti és utáni lé­nye­gé­ből.

Az el­múlt öt év kor­társ mű­vé­sze­té­nek lát­vá­nyos vál­to­zá­sa, hogy ha­gyo­má­nyo­san lét­re­ho­zott for­mái sem nél­kü­löz­he­tik immár a szél­se­bes­ség­gel szá­gul­dó di­gi­tá­lis koz­mosz egyre erő­sebb ha­tá­sa­it. A ki­ál­lí­tás a tár­sa­da­lom el­moz­du­lá­sa­i­ra adott sze­mé­lyes ref­le­xi­ók gaz­dag­sá­gát igyek­szik fel­tér­ké­pez­ni, s vele a je­len­ben szer­ve­ző­dő vir­tu­á­lis világ be­szű­rő­dé­sét a tra­di­ci­o­ná­lis mű­vé­szi gon­dol­ko­dás­mód­ba. Hogy mind­ez for­mai és/vagy tar­tal­mi ele­mek­ben nyil­vá­nul meg, az a mű­vé­szi szub­jek­tum dön­té­se. A tár­lat azt a fajta, ko­runk­ra ref­lek­tá­ló vi­lág­lá­tást pró­bál­ja fel­tár­ni, amely­ben egy­aránt he­lyet kap a ha­gyo­má­nyok új­ra­gon­do­lá­sá­nak igé­nye és az anya­gi világ tár­gyi­a­sult mű­ve­i­nek hát­te­ré­ben mun­ká­ló úgy­ne­ve­zett di­gi­tá­lis gon­dol­ko­dás.

A ki­ál­lí­tás fő­ku­rá­to­ra Bak­sai Jó­zsef, társ­ku­rá­to­ra Ve­re­bes György

Mű­vé­sze­ti ta­nács­adó: Kál­lai Ka­ta­lin

 

Turi At­ti­la el­nö­ki kö­szön­tő­je

Szegő György be­ve­ze­tő­je

Szur­csik Jó­zsef meg­nyi­tó­ja

 

 

2025. május 23. - szeptember 28.
Jegyek
2025. április 4. - június 15.
Előző kiállítás

Experimentum. Nagy Pál és tanítványai

2025. június 6. - október 19.
Következő kiállítás

Túl a láthatón – Péreli Zsuzsa gyűjteményes kiállítása