A szubjektív értékítélet, az ecsetkezelés megítélése nem jelent teljes biztonságot egy festmény szerzőjének megállapításában, főleg, ha a vizsgált festmény többször is rosszul restaurált, vagy éppen hamisított alkotás. Az évek során „lerakódó” nem odaillő festékréteg, a szakszerűtlen tárolás és kezelés mind-mind nyomot hagy a festmény felületén, lassan szerves részét is képezi a műtárgynak, mint ahogy a frissen készült hamisítványok is komoly „kezelésen” esnek át, hogy az elvárt vizuális élményt nyújtsák a vásárlóknak, sok trükkel és kitalált provenanciával.
A művészettörténeti kutatások mellett egyre fontosabb az alkotók festészeti alapanyagainak kutatása is, hiszen egy műtárgy fizikai és kémiai tulajdonságokkal is rendelkezik, melyek ugyanúgy jellemzik egy alkotó stílusát, mint maga a műtárgy szellemisége. A művek megítélése így nem csupán stíluskritikai elemzési folyamat, hanem egy természettudományos kutatásokon alapuló kutatómunka is, hiszen a festékhasználatra ugyanúgy jellemző az egyediség, mint az ecsetvonásokra. Az előadás példákon keresztül szemlélteti az új kutatási módszerek eredményeit és betekintést enged a hamisítványok leleplezésébe is. Részletesen elemzésre kerül Munkácsy Mihály és Csontváry Kosztka Tivadar anyaghasználata. Választ kaphatunk, miért sötétednek Munkácsy képei és miért annyira színgazdagok a Csontváry-alkotások.
Helyszín: Műcsarnok Előadóterem
A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztrálni szeptember 14-től lehet a KUTATÓK ÉJSZAKÁJA honlapján