Demeter István (Jászapáti, 1914 – Sajószentpéter, 1977) katolikus pap, költő, festő és Haris László (Budapest, 1943) Balogh Rudolf-díjas fotóművész barátsága 1967-ben indult.
„...Távolban hömpölygő gömbölyű óceánok/Tüzes jegek örvénylő csendek/ Hallgatag dübörgés téridőtlen időterek/ tulajdonság-energia-mezők...” – foglalta verssorokba Demeter a Haris-fotók keltette gondolatait 1970-ben. Demeter festészete halálán túl is inspiráló, meditációs forrás maradt Haris László számára, apró festményrészletekből óriás méretű fotográfiai kompozíciókat, „időtereket” nagyítva.
„...46 és fél éves fejjel, egy álmatlan éj után, ellenállhatatlannak tetsző ösztönből festeni kezdtem, azóta létmódom ez” – írta Demeter 1961 nyaráról az életrajzában. Automatikus festésmóddal vetette papírra vízióit, pontosan vezetett képjegyzékeinek tanúsága szerint előfordult, hogy egy éjszaka száz festményt is készített. Alkotói ihletettségét precíz tudatossággal kontrollálta, s alapvetően ez a kettősség határozta meg munkamódszerét: az alapra csurgatással, dörzsöléssel, nyomtatással felvitt festékfoltokat grafikus rajzolattal és ecsetvonásokkal értelmezte. Festészete gesztusfestészet, lelki és hangulati állapotok, víziók közvetlen kifejezése. Az absztrakt expresszionizmus, az akciófestészet, az informel nemzetközi irányzatához kapcsolható művészete.
A mintegy húszezer papír alapú, vegyes technikával készült festményből mindössze kétezer mű maradt meg a művész hagyatékában. 16 évnyi festői munkássága során született művei közül kiemelkedő az 1971-ben összeállított Néger ima sorozat, melyet az amerikai polgárjogi mozgalmak és háborús tiltakozások ihlettek. Ezt a sorozatot a Miskolci Képtárban 1971-ben megrendezett, nagy sikerű egyéni kiállításán mutatta be. Demeter mégsem vált a kor progresszív művészeti életének részévé, pedig számos elismert művész, köztük Kondor Béla, Feledy Gyula, Kass János, Váli Dezső és Reich Károly számára is meghatározó egyéniség volt.
„Muzeológusoknak vagy egereknek” – ezt írta Demeter a becsomagolt életműre. Barátai találtak rá a nyolcvanas évek elején a parókia egyik melléképületében a hagyatékra, amely Dr. Czeglédy Ilona és Kuklay Antal munkájának köszönhetően ma a sárospataki Római Katolikus Egyházi Gyűjtemény része.
Kurátor: Szepesi Anna
Hidvégi Máté, magyar biokémikus, rákkutató, címzetes egyetemi tanár megnyitó beszéde
A képen részlet Demeter István: Omár Khájjám pohara és Haris László Valami eltört c. munkáiból