"A kis dolgok végtelenségét kutatom, mert ezekben is benne lehet az Utolsó Ítélet drámaisága" (Deim Pál)
Deim Pál 74 éves. Az Ernst Múzeumban rendezendő retrospektív kiállítás elébe megy a jubileumokkor szokásos ünneplésnek, s már előre köszönti a már élő klasszikussá lett művészt.
Szentendrén gazdag hagyománya van a képzőművészetnek. Deim Pál szerencsés alkat, éppen ebben a kisvárosban jött a világra és a hely szelleme bizonyára közrejátszott élete alakulásában. Mestereinek az itt alkotó művészek közül elsősorban Vajdát, Barcsayt vallja. A szentendreiség festői nyelve elsősorban Deim képtémák jellegzetes motívumaiban (házfalak, bádogkeresztek, kőkeretek) érzékelhető. Külföldi ösztöndíjai (1967. Brüsszel, Párizs) hozományaként formanyelve absztraktabbá, geometrikusabbá válik. Megalkotja jellegzetes idol figuráját, egy az emberi test alakját követő bábfigurát, amely ettől kezdve lenyomatként, árnyékként, félbe, negyedbe vágva, elforgatva, merészen vagy visszahúzódva de minden alkotáson és közegben megjelenik, kohéziót és igazodási pontot teremtve szuggesztív művészetében.
1978-ban maga állított össze egy listát, arról milyen asszociációkat idéz meg számára a bábu és az összeillesztett kettősbábu.
Bábu: ember, nő, férfi, múmia, pozitív, negatív, álló, fekvő, fekete, vörös, hegy, őshernyó, rakéta, beprogramozott, jelenlét, hiány, rács, búvóhely, ősanya, lugas, ház, barlang, koporsó, behatolás, lebegés, űr, nyugalom, organikus, személytelen, arcnélküli, mindenki, egyedül.
Kettősbábu: emberpár, ádám-éva, emberiség, társak, szerelem, szeretkezés, megtermékenyülés, együtt, összebújva, rettegés, félelem, kiszolgáltatottság, megalázottak, pozitív-negatív, fény-árny, ellentét, egység, biztonság, egész, kapcsolat, tagadás, nyitány, kezdet, vég.
A bábu születéséről és alakváltozatáról azóta számos tanulmány született, itt a kiállításon most a képekkel, szobrokkal illusztráljuk a "bábu útját", amely küzdelmes, fájdalmas és örömteli egyszerre. Deim Pál bábjai (bábui) állandó pictogarmmok, úgy, hogy mégis mindig változásban vannak. Örökké érintkeznek a külvilággal, egymással taszítják, vonzzák, tartják, elejtik, összenyomják egymást. Egyszerre hétköznapiak és a transzcendens világ küldöttei.
14 éve adott legutóbb otthont Deim életmű-kiállításnak az Ernst Múzeum. A jelenlegi kiállítás koncepciója részben eltér az előzőétől. Elsősorban az elmúlt 14 év műveinek bemutatására törekszik, mivel ezek a 2002-ben e szentendrei MűvészetMalomban rendezett jubileumi kiállítást kivéve nem voltak láthatóak, magángyűjteményekben vagy a mester műtermében rejtőznek. A kiállítás másik sarokpontja Deim korai, az útkeresését jelző művei, amelyek szintén ritkán vagy egyáltalán nem voltak láthatóak a nagyközönség számára.
Programok - DEIM Pál kiállítás
Múzeumi beszélgetések
2006. július 12. szerda, 18 óra
A.I.R. - Bemutatkozik az első nonprofit feminista galéria (A.I.R.Gallery, New York)
Résztvevők: Dena MULLER, a galéria igazgatónője és Louise McCAGG
2006. július 19. szerda, 18 óra
Performing the Unconcious: Loie FULLER and Symbolist Dance
Serena KESHAVJE, a winnipegi egyetem (Kanada) docensének előadása
Vasárnapi Matinék
2006. július 2. vasárnap, 11 óra
DEIM Pál anekdotázó tárlatvezetése retrospektív kiállításán
2006. Július 9, vasárnap, 11.00
DEIM Pál kedvenc költője: SZILÁGYI Domokos
Közreműködik: KÉZDI György előadóművész
Zene
2006. július 26. szerda, 18 óra
Allegro Barbaro
FÉLEGYHÁZI Károly zongoraművész BARTÓK-estje
Filmvetítés
2006, július 5.szerda, 18.00
SZORONGÓ CSEND (1987)
B. FARKAS Tamás és KERNÁCS Gabriella dokumentumfilmje DEIM Pálról
Operatőr: KARDOS Sándor
2006, július 9. szerda, 18 óra
Tárlat-zárlat
ERőS Péter - KOVÁCS Gyula:
MűvészVilág Szentendrén - DEIM Pál című filmjének bemutatója (2006)