ÉLŐKÉP SZÍNHÁZ: FÉNYGOLYÓK
AZ ANGYAL VÁLASZOL C. KÖNYV ADAPTÁCIÓJA
absztrakt metafizikus vizuális színház
„A gömb magja a pont. A pontban elfér minden.”
A gömbbe zárt fény és az angyal válaszol című könyv szövegei adják a jelenetek közös nevezőjét. E különleges dokumentum az élet rejtett kérdéseire ad válaszokat a második világháború embertelensége közepette. Az „angyal” által megfogalmazott metafizikus minőségek és a látvány absztrakciója mentén az előadás fókuszában életünk láthatón túli struktúrája áll. Elhangzik: Jalaladdin Rumi Az atomok verse.
az ember: Tímár Dorka
az angyal: Bérczi Zsófia
zene: Kiss János / Gerzson János
fénylő kellékek és rádióvezérlés: Tankó Barnabás
üvegmunkák: Pataki Attila
tervező, rendező: Bérczi Zsófia
támogatta: Műcsarnok, SÍN Kulturális Központ, Nemzeti Kulturális Alap
Szegő György írása a Fénygolyókról a Régi-Új Magyar Építőművészet 2018/03 számában, 12-13. oldal:
"A Fénygolyók egy hangsúlyos fényeffektekbe ágyazott költői vízió. (...) Nem a Biblia, nem a Zohár, hanem egy ezoterikus ihletésű szöveg Mallász Gitta Az angyal válaszol című művéből. (...) Felsejlik egy táncos, középkort idéző fehér jelmezben, akiről Hildegard von Bingen áhítatos figurája jut eszembe, fején mintha a zsidókat megbélyegző korabeli fejfedők mását viselné. A fejviselet fénypontja a sapka bojtja. A bolygómozgás törvényeit a táncos nyakának, törzsének csavarása, a Kis gömb perdítése teszi kozmikus léptékűvé. „Minden mozog” mondja egy hang, „Minden ugyanabból az anyagból van: fényből”. Emberi arc úszik be, alig megvilágítva, a fekete ruhás figura profilja. Hold vagy angyal? Egymás mögé kerülnek. Ember és angyal kapcsolatát táncolják el? (...) A következő jelenet a szívről beszél, a kegyelem helyéról, a Kehelyről. (...) „A világ szívdobbanása a te szívdobbanásod.” (...) Harmadik tételként egy tradicionális zsidó kegytárgy, a hétágú gyertyatartó, a menóra „lángjai” sorban kigyúlva világítanak bele a sötétségbe. Szférikus ütőhangok közepette a hetes számhoz kapcsolódó misztériumok szövegeit halljuk. (...) „Minden lét csak tünet. Angyal, ember, állat, virág, kő – csak kép. Minden Ő.” A menóra távvezérelt izzói felizzanak a vers ritmusára. „A Végső Ok, a nagy titok. Minden lét egy lélek, de együtt a hét: az ember.” (...) Peter Brook ötven éve Az üres tér című könyvében megírta a kortárs színpadtér bibliáját. Ezzel az előadással megszületett egy szakrális apokrif változat a színpadon, amelyben a zene, a tánc, a szöveg és a fény egyenrangú alkotótársak tudtak lenni.”
Belépőjegy: 1500 Ft