A posztszocialista gazdaság jelenségei a kortárs művészetben
MAGYAR ÉS NEMZETKÖZI KORTÁRS MŰVÉSZETI KIÁLLÍTÁS
„Tudjuk, a művészet nem a társadalom törvényein kívül álló szépségideál, hanem a kor egyéb erőitől determináltan, mindennapi életünkből eredő és arra visszaható életmegnyilvánulás. A társadalom gazdasági és politikai
krízisei éppen ezért sohasem voltak függetlenek a művészetben fellépő krízisektől. Csak némi időrendi eltérés van a megjelenésük között.”
(KASSÁK LAJOS: A KORSZERŰ MŰVÉSZET ÉL, 1925)
A „Pult mögött (Over the Counter)” című kiállítás inspirálói Közép-Európa közelmúltbeli gazdaságtörténetének illúziói, utópiái, kreativitása és reményvesztettsége,
aktualitását a 2008-ban kezdődő globális gazdasági válság adja, amely a kapitalizálódás folyamatának negatív visszajelzéseként is értelmezhető
a régióban.
A kiállítás címe nemcsak a különböző (szolgáltatóiparban) végzett munkafolyamatokra, hanem a művészek un. termelési pozíciójára is utal. Akár a szabályok „hatékony” megkerülésének, akár az egymásra ható gazdasági folyamatok
átláthatatlan struktúrájának következtében, a pulton látható eredmény, a termék az, amihez a hétköznapi ember viszonyulni tud. Az angol nyelvű cím
„Over the Conter”, nem tükörfordítás. A kifejezés infromális,másodlagos, tőzsdén
kívüli piacot jelöl. Jelenthet azonban recept nélkül kapható orvosságot is, ami
a kiállításhoz kapcsolódva a gazdasági folyamatok flexibilitására és a nem minden
esetben kontrollált, de működőképes mechanizmusaira is utalhat. A kiállítás
alkalmat ad arra, hogy keressük azokat a művészeti megnyilvánulásokat, amelyek
az elmúlt évtizedek gazdasági változásai által létrejövő társadalmi élethelyzetet
tematizálják, illetve olyan életfelfogásokról tanúskodnak, amelyek e változásokhoz
való művészi viszonyulásból erednek.
1989-tõl kezdődően a szocialista államok számára kezdetét vette az úgynevezett átmeneti korszak. Átalakulás a szocializmusból a piacgazdaságba, politikai
téren a demokráciába,melyben a szocialista rendszer intézményeit a neoliberális kapitalista rendszer intézményei váltották fel.
Jelenleg a poszt-szocialista országok kettős válságban vannak: egyrészt csődöt mondani látszik a húsz évvel ezelőtt elképzelt átmeneti modell, másrészt még
mindig aktuálisak a nyugati modernizációhoz való felzárkózásból adódó problémák.
A kommunizmus eszméjét tekinthetjük a modernizmus radikális változatának,
mely ugyan csődöt mondott, de az általa felvetett intézményi és
magatartásbeli ideálok újraértelmezése, reformja vagy helyettesítése továbbra
is kulturális és társadalmi kihívást jelent. A jelenlegi válság komoly feladat elé
állítja a művészetet,mely a szórakoztató ipar részágazataként a befektetési érdekek eltérő irányultságából kifolyólag egyfajta luxuscikké vált.
A kiállítás Csehországtól Örményországig, Litvániától a volt Jugoszlávia területéig
vonultat fel alkotókat, jelenségeket, problémákat. A tárlat meghívott művészei
átrajzolják Kelet-Európa politikai térképét: nem a jelenlegi Európai Unió keleti határait körvonalazzák, hanem egy olyan területét, amelyen a túlélés és gazdagodás a nyugati modellekhez képest eltérő úton halad,melyre a történelmi események predesztinálták.