Demeter / Haris | Tulajdonság-energia-mezők

De­me­ter Ist­ván (Jász­apá­ti, 1914 – Sa­jó­szent­pé­ter, 1977) ka­to­li­kus pap, költő, festő és Haris Lász­ló (Bu­da­pest, 1943) Ba­logh Ru­dolf-díjas fo­tó­mű­vész ba­rát­sá­ga 1967-ben in­dult.

„...Tá­vol­ban höm­pöly­gő göm­bö­lyű óce­á­nok/Tüzes jegek ör­vény­lő csen­dek/ Hall­ga­tag dü­bör­gés tér­időt­len idő­te­rek/ tu­laj­don­ság-ener­gia-mezők...” – fog­lal­ta vers­so­rok­ba De­me­ter a Haris-fotók kel­tet­te gon­do­la­ta­it 1970-ben. De­me­ter fes­té­sze­te ha­lá­lán túl is ins­pi­rá­ló, me­di­tá­ci­ós for­rás ma­radt Haris Lász­ló szá­má­ra, apró fest­mény­rész­le­tek­ből óriás mé­re­tű fo­tog­rá­fi­ai kom­po­zí­ci­ó­kat, „idő­te­re­ket” na­gyít­va.

„...46 és fél éves fej­jel, egy ál­mat­lan éj után, el­len­áll­ha­tat­lan­nak tet­sző ösz­tön­ből fes­te­ni kezd­tem, azóta lét­mó­dom ez” – írta De­me­ter 1961 nya­rá­ról az élet­raj­zá­ban. Au­to­ma­ti­kus fes­tés­mód­dal ve­tet­te pa­pír­ra ví­zi­ó­it, pon­to­san ve­ze­tett kép­jegy­zé­ke­i­nek ta­nú­sá­ga sze­rint elő­for­dult, hogy egy éj­sza­ka száz fest­ményt is ké­szí­tett. Al­ko­tói ih­le­tett­sé­gét pre­cíz tu­da­tos­ság­gal kont­rol­lál­ta, s alap­ve­tő­en ez a ket­tős­ség ha­tá­roz­ta meg mun­ka­mód­sze­rét: az alap­ra csur­ga­tás­sal, dör­zsö­lés­sel, nyom­ta­tás­sal fel­vitt fes­ték­fol­to­kat gra­fi­kus raj­zo­lat­tal és ecset­vo­ná­sok­kal ér­tel­mez­te. Fes­té­sze­te gesz­tus­fes­té­szet, lelki és han­gu­la­ti ál­la­po­tok, ví­zi­ók köz­vet­len ki­fe­je­zé­se. Az abszt­rakt exp­resszi­o­niz­mus, az ak­ció­fes­té­szet, az in­form­el nem­zet­kö­zi irány­za­tá­hoz kap­csol­ha­tó mű­vé­sze­te.

A mint­egy húsz­ezer papír alapú, ve­gyes tech­ni­ká­val ké­szült fest­mény­ből mind­össze két­ezer mű ma­radt meg a mű­vész ha­gya­té­ká­ban. 16 évnyi fes­tői mun­kás­sá­ga során szü­le­tett művei közül ki­emel­ke­dő az 1971-ben össze­ál­lí­tott Néger ima so­ro­zat, me­lyet az ame­ri­kai pol­gár­jo­gi moz­gal­mak és há­bo­rús til­ta­ko­zá­sok ih­let­tek. Ezt a so­ro­za­tot a Mis­kol­ci Kép­tár­ban 1971-ben meg­ren­de­zett, nagy si­ke­rű egyé­ni ki­ál­lí­tá­sán mu­tat­ta be. De­me­ter még­sem vált a kor prog­resszív mű­vé­sze­ti éle­té­nek ré­szé­vé, pedig szá­mos el­is­mert mű­vész, köz­tük Kon­dor Béla, Fe­ledy Gyula, Kass János, Váli Dezső és Reich Ká­roly szá­má­ra is meg­ha­tá­ro­zó egyé­ni­ség volt.

„Mu­zeo­ló­gu­sok­nak vagy ege­rek­nek” – ezt írta De­me­ter a be­cso­ma­golt élet­mű­re. Ba­rá­tai ta­lál­tak rá a nyolc­va­nas évek ele­jén a pa­ró­kia egyik mel­lék­épü­le­té­ben a ha­gya­ték­ra, amely Dr. Czeg­lédy Ilona és Kuk­lay Antal mun­ká­já­nak kö­szön­he­tő­en ma a sá­ros­pa­ta­ki Római Ka­to­li­kus Egy­há­zi Gyűj­te­mény része.



Ku­rá­tor: Sze­pe­si Anna

Hid­vé­gi Máté, ma­gyar bio­ké­mi­kus, rák­ku­ta­tó, cím­ze­tes egye­te­mi tanár meg­nyi­tó be­szé­de

A képen rész­let De­me­ter Ist­ván: Omár Kháj­jám po­ha­ra és Haris Lász­ló Va­la­mi el­tört c. mun­ká­i­ból

 

Vir­tu­á­lis séta

De­me­ter / Haris | Tu­laj­don­ság-ener­gia-mezők

De­me­ter / Haris | Tu­laj­don­ság-ener­gia-mezők
2018. október 11. - november 25.

Műcsarnok

Jegyek
2018. október 6. - 2019. január 20.
Előző kiállítás

Rejtett történetek | az életreform-mozgalmak és a művészetek

2018. október 19. - 2019. január 6.
Következő kiállítás

Emigráns magyar művészek az 1956-os Forradalomról