1. terem

Tanulmányi évek

Méhes Lóránt Zuzu 1951-ben született Szabadszálláson. Kiskunfélegyházán nőtt fel, általános iskolai rajztanára biztatta a művészi pályára. Budapestre, a Török Pál Képző és Iparművészeti Szakközépiskolába felvételizett, és öt évig díszítőfestő szakra járt. Osztálytársai között voltak Fehér László és Nyári István festőművészek is. Fiatal tanára, Birkás Ákos, úgy emlékszik rá, hogy Zuzu olyan karakter volt, mint Jim Morrison: vonzó, szabad és öntörvényű. A középiskola alatt Bódy Gáborral kötött barátsága révén megismerkedett a budapesti 1960-as évek végi avantgárd művészet képviselőivel, társasági életével és eseményeivel. 1968-ban és 1969-ben az IPARTERV kiállításokon látott fotórealista képeket is. 1971-ben Méhes Lászlóval kötött barátsága, és egy amerikai fotórealistákat bemutató művészeti album hatására két "fekete-fehér" fotórealista képet festett: egy Önportrét és barátja, Károlyi Zsigmond portréját. Az utóbbi képen az a piros ragasztószalag is látható, ami a festmény modelljéül szolgáló fotót a falhoz rögzítette. A sötét tónusú, festői és lírai részletekkel teli festményen az élénk piros téglalapok többértelmű jelek. Egyrészt konceptuális gesztus, a fotóhű realizmustól való intellektuális távolságtartás jele, másrészt baráti jel a portré modellje, a konceptuális művészet és absztrakt festészet jelentős képviselője felé.

A másik barátnak, Gombás Erzsébetnek, azaz Gombának aki Bódy Harmadik című filmjének főszereplője volt ceruzával készített portréját őrzi a kiállításon látható legkorábbi kép 1970-ből, mely a kiskunfélegyházi Kiskun Múzeum tulajdona. Ezen a képen Gomba tragikus történetéről hírt adó újságcikk látható a kép bal felső sarkába ragasztva. A gimnázium után 1972-ben otthon, Kiskunfélegyházán további fotórealista képek készültek. Zuzu megfestette saját személyi igazolványát, egy önarcképet, amit 1985-ben alkotótársa, Vető János "fejezett be" és két portrét, az egyiket édesapjáról, a másikat egy ismerős hölgyről. E képek közül a kiállításon a Zuzu által piros festékkel "lebélyegzett" Modern festészet (Apu) és az 1972-es, Vető János által kiegészített Önarckép látható.

A Kiskunfélegyházán töltött év után Zuzu felvételt nyert a Magyar Képzőművészeti Főiskola restaurátor szakára. A tanulmányi éveket megelőzte a katonaság. Itt ismerte meg Mariettát, akit feleségül vett, és aki Méhes Marietta néven a Trabant zenekar énekesnője, Bódy Gábor és Xantus János filmjeinek színésznője lett. Zuzu a főiskolán restaurátor hallgatóként félévi, év végi vizsgamunkaként fotórealista képeket állított ki. Portrét fiatal feleségéről és zsánerportrét a főiskola szobrászműtermének aktmodelljéről (Marietta, Főiskolai tanulmány). Másodév után egy év kihagyást követően átvették reklámgrafika szakra. A reklámgrafikus éveket a kiállításon egy plakátterv képviseli: Energiatakarékossági plakátterv. Az energiatakarékosság propagandájaként egy villanykörte izzószála egy százforintos bankjegyet éget. Zuzu 1976-ban jelen volt a főiskolások által szervezett Rózsa presszó akciókon. Az elsőn, a Mesterséges légzés címűn Nagyvári László akciójában segédkezett is: Nagyvári Hegel kínai filozófiáról írt sorait olvasta fel, amíg Zuzu fóliatömlőket fújt fel Károlyi Zsigmonddal együtt. Nagyvári a felfújt fóliatömlőket végül ollóval kettévágta. Zuzu a Rózsa presszóban ezen az estén nem akcióként, hanem gesztusként a falra kiakasztott fotogram alá kitett egy, a kezébe kerülő Galaktika folyóiratot, egy olyan oldalnál kinyitva, ahol egy az űrről készült fotót mutattak be. E gesztusnak hasonló értelme volt, mint a Károlyi-portrén megfestett piros ragasztószalagoknak: önmeghatározás, a művészi tevékenység egyéni értelmezésének kifejeződése. Zuzu sem másolni, sem imitálni nem kívánt. A Rózsa presszó akciók idején Koncz András festőművésszel közösen végrehajtottak egy fotóperformanszot is. Meggyújtották a benzinbe mártott kezüket, és így álltak modellt a másik kamerája előtt (az akció képei: Fáklya, 1976). Zuzu önálló akciója 1978-ban volt. Papírból és színes celofánból szemüvegeket gyártott, és azokat művészbarátainak adta. A barátok a szemüvegeket felvették, a "szemüvegeseket" pedig Vető János fotózta. Vető János ebben az időben konceptualista-experimentális, átfestett fotókat állított ki, és 1980-ig Hajas Tibor alkotótársa, fényképésze volt. Vető verseket, dalszövegeket is írt, és a Trabant, a GAGARIN pilótazenekar, a Leszakadt redőny, az Apropófilmfotórajzfilmzenekar, a Hymnus és Mankó és az Európa Kiadó zenekarokkal dolgozott. Zuzuval az 1970-es évek elejétől ismerték egymást. Mariettáról, aki Vető fotómodellje volt, több Zuzu-szemüveges portré is készült. Vető egyik fotóján Bódy Gábor Psyché című filmjének forgatócsoportja látható a szemüvegekben. A kiállításon szereplő Szemüvegek című képen, az akció vázlataként, a szemüvegek festett próbababákon jelennek meg. Zuzu 1978-79-ben is készített egy fotórealista portrét, Bódy filmjeinek főszereplőjéről, Udo Kierről - felülnézetben (Udo). Mivel a kép restaurálásra szorul, a kiállításon nem állítottuk ki.
2007. augusztus 31. - szeptember 30.

Ernst Múzeum

Jegyek
2007. augusztus 21. - október 6.
Előző kiállítás

Hermann Ildi: Nyaralók /fotókiállítás a Dorottya Galériában

2007. szeptember 27. - november 11.
Következő kiállítás

Deimantas Narkevicius: A történelem folytatódik / videóinstallációk